A rendszerváltást követő országos Volán-egyesülés évtizedeiben a néhány évente egyre központibbá váló összevonást négy vonal(csoport) élet túl magánszolgálatató üzemeltetésében: a Gratisbusz Budapest - Lenti (1186 és 1187) viszonylata, a Trans-Tour és Trans-Vonal Nyíregyháza - Balsa (4249) és Budapest - Beregsurány (1055) vonalai mellett a Weekendbus Budapest - Csömör (419) és Csömör - Pécel (449) vonalai. 2025. április elsejétől ezeken vonalakon is a MÁV-Volán fúzió eredményeként létrejött tömegközlekedési óriás szolgáltat, teljesen integrálva őket az országos struktúrába. Ez a blogposzt a Weekendbus háza táján 2025. tavasza folyamán bekövetkezett változásokat foglalja össze, a leginkább szembetűnő változásra, a járműparkra fókuszálva.
A kétes hírnevű Weekendbus (Weekendbus Közlekedési Zrt.) 2006. óta üzemeltette a vonalon a szolgáltatást igen vegyes flottával, az országban csak náluk előforduló típusokkal, a cégre jellemző WEB-xxx egyedi rendszámokkal. 2021. végén kerültek forgalomba azok az e-Ikarusok a cégnél, melyekkel egy nem várt minőségbeli ugráson ment keresztül a szolgáltatás, ugyanakkor a menetrend és a sofőrök magatartása mit sem változott, beárnyékolva az összképet. Az egyedi rendszámok áthelyezgetése okozta útvesztőben is az biztos, hogy legalább 5 ilyen buszt üzemeltettek, de azok közül több a cég érdekeltségébe tartozó erdélyi Transtradehez került.
Az utolsó időszakban az elektromos buszok töltésével kapcsolatban felmerült problémák miatt dízel Mercedes Citaro C1 buszok kerültek üzembe, ugyanis a már korábban használt Otokar és Kutsenits buszok már nem voltak kellő számban üzemképesek.
A szolgáltatóváltást követően 2025. május elsejéig a Volán Credobus Econell autóbuszai, május 1. után az udvari alvállakozó, a B Euro Car Kft. vegyes flottája kezdett a vonalon dolgozni.
Az első látogatásom a téren még 2024. őszén volt nem fotózási céllal, de ha már ott voltam, és előtte Ikarus 120.EL buszt csak Székesfehérváron láttam, a WEB-006 és WEB-014 rendszámút lefotóztam, mit sem sejtve arról, hogy nemsokára megismételhetetlen lesz.
2025. márciusában a szolgáltatóvátlás hírére indultam az Örsre, ott azonban az a szomorú meglepetés fogadott, hogy nem az Ikarusok dolgoznak, majd némi utánajárást követően derítettem ki, hogy itt bizony már nem lesz e-Ikarus, azokat ugyanis nem tudják tölteni. Az Weekendbus azonban nem hazuttolta meg önmagát, balkáni viszonyokat idéző flottával dolgozott, kiváló fotótémát nyújtva a háttérben tornyusoló panelházzal. Ezek a képek következnek:
WEB-026, Mercedes-Benz O530 Citaro Überland 2003-ból, ritka állatfaj itthon a kétajtós helyközi Citaro, így nagyon örültem neki, főleg így, működő kijelzővel:
A Weekendbusnál bevett 1 perces fordulóidő helyett az utolsó napokban "váltásban" közlekedtek a buszok, az így kapott 20 perces fordulóidő több "laufot" engedett, ha megcsúszott az érkező busz a menetrendben, nem kellett rögtön indulási késéssel számolni. Az induló WEB-026 és az érkező WEB-003 "keresztje":
WEB-003, szintén Überlandcitaro, szintén 2005-ből, táblás viszonylatjelzéssel:
A C1 Citaro 1997-es formája ugyan a szívemhez igen közel áll, azonban akármennyire is jól öregedő forma, meglátszik rajta már a kor. Az itthon előforduló kocsik közül szinte valamennyi nyugati szolgáltatóktól került használtan Magyarországra, a WEB-003 például P-AV 510 rendszámmal a németországi Havelbus kötelékében futott.
WEB-012, MAN A21 Lion's City NL313 2005-ből, három ajtós, helyi kialakítású, Weekendes flottaszínű autóbusz, A/4-Gyem kijelzőpótlással:
A rendelkezésre álló idő végéhez közeledve még egy érkezés fotózására volt lehetőség, és láss csodát, e-Ikarus!
WEB-006, Ikarus 120.EL, 2020-ból, pont ahogy annak lennie kellett volna!
A sofőr, amikor meglátta, hogy fotózom jelzett, hogy menjek oda, nem kis aggodalmat okozva ezzel, ismerve a Weekend rettentően goromba sofőrjeit, azonban nagyon kellemes meglepetést okozott amikor megkért, hogy fotózzam le a busszal, felengedett megnézni azt, és pár szóban mesélt róla. Innen is üdvözlöm!
Ikarusok egymás között, T0236, Ikarus 280.94 1988-ból és WEB-006, Ikarus 120.EL 2020-ból:
Senki sem gondolta volna pár éve, hogy az e-Ikarusok csillaga előbb áldozik le mint a troliké.
Pár nappal később visszatérve ugyan ezek a buszok dolgoztak, kedvezőtlen fények mellett, így akkor inkább közeli villamosvonal forgalmára és a téren megforduló hybrid Volvókra fókuszáltam. Mielőtt dolgomat végezve hazaindultam volna állt be a Volán egyik Econellje "Tanulójárat" kiírással a csömöri vonal kocsiállására, előrevetítve azt, ami egy héttel később be is következett. A bejegyzés írásakor az e-Ikarusokon kívül a Weekendbus valamennyi busza a forgalomból ideiglenesen ki van vonva.
Legközelebb 2025. április legvégén tértem vissza, egy nappal az újabb típusváltás előtt. A megnövekedett Budapest-környéki járműkiadásra és a járműhiányra reagálva került a 795 egyik fordáján dolgozó és a tahitótfalui B Euro Car Kft. üzemeltetésében lévő VDL Citea mellé több hasonló busz forgalomba a Cinkota és Nagytarcsa között közlekedő vonalakra, valamint a 689 és 691 jelzésú viszonylatokra onnan felszabadítva Econelleket (RWE-851, RDB-587, RDB-586, RDB-558, RDB-642, RDB-624), melyek az egykori Weekendes vonalakra kerültek egy hónap erejéig.
RDB-587, Credobus Econell 12 2018-ból Csömör felől:
RDB-558, Credobus Econell 12 szintén 2018-ból, némileg előnyösebb szögből fotózva:
Az idő szűke miatt több buszt nem tudtam fotózni, kellően sablonos fotótéma így is az Econell, de mindenképpen meg szerettem volna ezt a rövid átmeneti időszakot is örökíteni.
Egy nappal később a korábban említett vonalakról átvándoroltak az alvállalkozó buszai, beállítva a bejegyzés írásakor is fennálló állapotot.
Május elején, egy tavasziasnak nehezen nevezhető napon tértem vissza az új állapotot fotózni, amikor mind a négy, a vonalon dolgozó kocsi kamerám elé került. A B Euro Car Kft. a Molteamtól bérelt Setrákkal is dolgozott már a megelőző hónapban, ezek is Csömörre vándoroltak, egy meglehetősen egyedi és érdekes járműkiadást eredményezve. Kicsit a 2010-es évek első felét idéző alvállalkozót alvállakozó szolgáltatós korszakot idézi, az idő eldönti, ez milyen megítéléssel vonul majd be a történelembe.
MLTM-027, Setra S415LE business, az országban oly' sok helyen előforduló Intoruokhoz hasonlóan cseh ICOM előélettel, 2015-ből először érkezőben...
... majd indulóban:
MLTM-026, Setra S415LE business szintén cseh előélettel, 2016-ból:
AIAC-021, VDL Citea LLE-120.225 2013-ból, a holland Syntus Twente flottájából. Ez az első, amely Volános alvállakozásba állt.AIAG-366, VDL Citea LLE-120.225 2013-ból, szintén holland előélettel:
Ezeken kívül beforgott még reggel a vonalra a hasonló paraméterű AELL-431 Citea, ez napközben a 449 Csömör - Pécel vonalon dolgozott.
A B Euro Car üzemeltetésében lévő, növekvő számú Citea flotta először 2024. nyarán tűnt fel operatív és tervezett vonatpótlások alkalmával, majd a járműhiányra reagálva 2025. elejétől vált rendszeres szereplővé először a Tahitótfalu - Pócsmegyer körjáraton (894) és a 795 Zsámbék - Budapest vonalon egy-egy kocsi, majd a Weekendes vonalak Volános átvételével egyidőben Szigethalom és az Etele tér között két kocsi, Cinkotán és Nagytarcsán három kocsi és további két Molteamos Setra. Utóbbi öt jármű állt forgalomba májustól Csömörön. Összesen idáig hét Citea tűnt fel a B Euro Car alvállalkozásában közforgalomban, további hét pedig vonatpótlásokon. Említésre méltó az országban egyetlen Isuzu Interliner Kendo (AAFV-459), amely néhány nap erejéig szintén Zsámbékon dolgozott, azóta pedig pótlás jelleggel a B Euro Car másik alvállalkozásában, a Budapest - Kiskunhalas tengelyen fordázik a Molteamtól bérelt ICOM előéletű Intouro II buszok helyett.
Néhány nappal később az AIAC-021 helyére a Molteamtől bérelt MLTM-034, cseh ICOM előéletű, igen pofás, 2016-os gyártású Mercedes-Benz Intouro II állt be:
JOM-413