Ötvennégytíz, ötezer-négyszáztíz, Baja - Szekszárd, leánykori nevén 5420, hívjuk ahogy akarjuk, a téma nem változik. Ez az a vonal amely Baja - Türr István híd - Pörböly - Bátaszék - Szekszárd útvonalon a két metropolisznak nehezen nevezhető település autóbuszos összeköttetését látja el az ütemességet még hírből sem ismerve. A különlegességét az a Bács-Kiskunban megszokott jelenség adja, hogy enyhén eltúlozva nincs két egymást követő nap, amikor ugyan azokkal a kocsikkal lenne kiadva, így a szekszárdi EC12 - Econell - Inovell szürkeségbe némi változatosságot szállítva. Ennek apropóján azután, hogy normálisan elérhetővé vált a járműkövetés árgus szemekkel vadásztam, Baja éppen mivel szórakoztatja a Tisztelt Utast, és amennyiben nem az iskolában boldogítottak igyekeztem megörökíteni a napi aktualitást. Fordákba és vezénylésekbe nem bocsátkoznék, annyit érdemes tudni, hogy ami "átjött az vissza is fog menni", így dupla esélyt adva a napállásnak. A kövbetkezőkben néhány kiragadott példával szeretném szemléltetni a 2023 és 2025 között tapasztaltakat, kiegészítve a 1731 Veszprém - Baja viszonylattal, melyen a megszokott RWE/SWW/AADS párost igen változatosan pótolta főképp a bajai üzemegység, jól megmutatva a járműgazdálodási nehézségeket.
Különösebb kronológia nélkül haladva vágjunk bele, kezdjük a végletekkel:
Az egykori Bács Volános flottavezér, MJT végszerelt E98, az FJU-809 által szállított maximum:
A korábbiakban már megénekelt MRZ-366, életét Hűvösvölgyben kezdő, Bajára áthelyezett és jelenleg Békésben dolgozó Lion's City jelentette minimum:
Ez a két véglet között minden, ami a bajai arzenálban megtalálható megfordult a vonalon, maradjunk a minimumoknál, a SOR-korszak utáni kis-Credó, Econell-előd EN 12, az LVD-689 tolmácsolásában:"Jó az öreg a háznál" felkiáltással, a Volvo típusjelekben elveszve találjuk az IBC-931-et a néhai Kunság Volántól kihipózva, szigorúan zöld EMKE kijelzővel:
Ősvolániába kalazuol minket a következő négy, a DAKK korszak végén a déli végekre átcsoportosított sárgaság, kezdve az egykori Árpád-hídi JID-085-el, nemsokkal utolsó napja előtt:
A C56 ingerszegény formáját rettentően fel tudja dobni egy jól eltalált színterv, melyre jó példa a volánsárga-fekete JID, vagy apró részlet, ilyen a várpalotai FLR-766 a sárga lámpakereteivel.
Folytatva a sort a papagájos csíkokkal, a Pilisi régióban forgalomba állt, 21. életévét taposó JJR-845 kis-Credoval, mely a kép készültekor harmadik napja pendlizett Baja és Veszprém között, több-kevesebb sikerrel:
Pár héttel később a kettővel magasabb gyártási számú, hasonló előéletű FKE-880 töltötte be ezt a szerepet:
Végezetül az egykori hamburger logós érdi kockaman, a HYG-624:
Maradjunk a sárgáknál, de repüljünk 20 évet előre az időben Kravtexékhez, avagy a modern kor Credoja kis és nagy kiszerelésben, AAJC-067 és AADS-268:
Szintén sárga, de nem Credo az SWR-585, amely a Volvo 8900BLE időtálló formáját szállítja a bajai default fotóhelyről:
Nem sárga viszont Credo a JFC-064 egészen a Hajdúságból áthelyezve, az ottani Volánra jellemző rendszám azonosítóval az oldalán:
És bajszos testvére, az eredetileg is bajai KAJ-798:
Zöld EMKE for president, a mai napig egy olyan képem sem született, amelyen normálisan olvasható lenne a kiírás, szerencsére csak a Bácsos és Bakonyos kocsikra és azok szellemi leszármazottaira jellemzőek.
Egyel nagyobbra nőt gyermek a Kravtex családban az EC 12, melyből Bácsvolániába a KKL-088 jutott az arra jellemző, nem túlgondolt flottaszínben, a telifehérben:
Ugyanakkor néha igazi távolsági kocsi is jut a 3 óra 45 perces 1731-re, itt éppen a DAKK kis-Tourismo flottájából a NIJ-369:Avatatlan szem számára nehezen különbözik a Mercedes-Benz Tourismo II RH M 16RH (aka. kis-Tourismo) a Mercedes-Benz Intouro II M-től, melyet egy szekszárdi fordán éppen az LKZ-854 testesített meg:
Még mielőtt az EAG-okra kerülne a sor érdemes megemlíteni, hogy a Balaton Volán flottájából a helyben teljesen típusidegen FLR-758 Alfabusz Regio is megfordult 1731-en, azonban a "Nappal szembe fotózás vizes úton" című retinagyilkos képpel nem riogatnám az Olvasót. Tehát faceliftes EAG-ok:
Lelazult kerékcsavar miatt kényszerpihenőből elindult HRR-872 villogós-integetős sofőrrel, fedélzetén @busspotter_in_varpalota Vazullal, hogy aztán néhány kilométer múlva a szervízkocsi hathatós segítségével folytassa útját Bajára:
Műszakilag kifogásolható állpotú HRE-907 hazafelé:
E94 rövid és hosszú kivitelben, más szavakkal JDY-996 és KLY-056 by Kunság Volán:
Összefoglalva, ingerszegény környezetben gyöngyszem egy olyan vonal, ahol szinten minden nap mást fotózhat az ember, innen a megkülönböztetett figyelem ez a vonal és testvére, a kalocsaiak által közlekedtetett 5353 felé, melyen hasonló hektikusság figyelhető meg.
JOM-413