Tömegközlekedés és jáműfotózás by JOM-413

Buszvonal

Buszvonal

Helyijárat és flottacsere Szekszárdon

2025. június 28. - JOM413

Az 1961-ben a 25. számú AKÖV által elindított, később a 11. Volán, Gemenc Volán, DDKK, Volánbusz és napjainkban a MÁV-Volán által üzemeltetett helyijárat legfényesebb napjai már biztosan leáldoztak, ennek ellenére a bejegyzés írásakor az éppen egy másfél évtizede nem látott felfelé ívelő pályán indult el annak fejlődése. A következőkben arra vállakozom, hogy összefoglaljam mi történt ennek az országos viszonylatban ugyan jelentéktelen, de a szívemhez oly' közel álló hálózatnak az életében a regionális szolgáltatók 2019. októberi fúziója óta.

2019-ben az összeolvadás előtt még a DDKK, majd annak jogutódja a Volánbusz került kijelölésre mint szolgáltató, annak okán, hogy a meghirdetett közszolgáltatási pályázatra nem jelentkezett senki. Ezekben az időkben kapcsolódtam be a helyijárat mindennapjaiba, ám ekkor még pusztán mint utas. A 2021-ben megismételt pályázatkiírásra ismét nem érkezett ajánlat, így folytatólagosan a Volánbusz lett mint szolgáltató kiválasztva, legkésőbb 2024. végéig. Az akkor elhúzódó szerződéskötés nyomán, és a felhalmozott hatalmas tartozás miatt a Volános helyijárat megszüntetésre is napirendre került, erre azonban a MÁV-Volán fúzió és a város ÉKM-mel kötött egyezsége miatt nem került sor, sőt, a 2024. októberében felállt új városvezetés nyomán egy átfogó fejlesztés is kezdetét vette. 

De vissza a múltba. 

2022. augusztus 28-tól új menetrendet és vonalhálózatot vezetettek be a szolgáltatás során keletkezett veszteséges működés csökkentése céljából. Ennek lényege, hogy mindent, ami a minimumon felült volt megszűntettek, megritkították az indulásokat, megszüntettek vonalakat, a meglévő vonalakat visszavágták és összevonták, ezek mellett több helyközi vonalon bevezették, hogy a városhatáron belül elfogadják a helyi díjtermékeket, "két legyet egy csapásra" felkiáltással. 2022-ben a jelentősen csökkentett kapacitás miatt megszűnt a helyközi Volvo 7700A buszok beforgatása helyijáratra, a két, 2000-ben beszerzett kocka-MAN (HEV-897, ISH-734) selejtezésre került, három 2007-es gyártású Mercedes-Benz Conecto Mosonmagyaróvárra (KZR-292, 296, 297), kettő Békéscsabára (KZR-289, 294), egy pedig Egerbe (az egykoron Pakson dolgozó KZR-284) került áthelyezésre. Ezek "pótlására" a szombathelyi szolgáltatóvátás miatt felszabadult két, Vasi Volán fényezésű MAN SL283 busz került (IKT-909, IKT-910) egy Ikarus ARC 134 (LCU-323) gyártmánnyal együtt, mely rövidesen tovább is vándorolt a városból. 

2023. augusztusától a helyijárat további ritkítására került sor, eléreve ezzel a 2024. októberéig fennálló történelmi minimumot. Ezzel együtt megszűntették a helyi járati forgalmi irodát és kivonták a két Vasi Volános MAN-t. 

2024. októberében a megalakuló új közgyűlés egyik első intézkedése volt a helyijárat kibővítése, egy ütemes menetrend, átfogó és minden városrészt feltáró vonalhálózat bevezetése és a Volán felé felgyülemlett százmilliós tartozás rendezése, lehetőséget adva a jövőbeli fejlesztéseknek. Az új vonalhálózat és menetrend megalkotásában a blogger is szerepet vállalt. 

2025. elején az évek óta ígérgetett, de a tetemes tartozás miatt meg nem valósult flottacsere is megkezdődött az egykoron a BKK kötelékében a Volánbusz által üzemeltetett MAN Lion's City buszok áthelyezésével. 2025 júniusáig 3 busz érkezett Ajkáról (MRZ-246, 248, 368) 3 Conecto (KZR-285, 288, 293) helyére, de az ígéretek szerint a flottacsere folytatódni fog. A megmaradt Conecto buszokban lévő évek óta nem üzemelő, csak a vonalszám kijelzésére alkalmas kijelzők cseréje is megtörtént teljes, futószöveges LED-kijelzőkre. 

A következőkben képes bemutatása következik a 2022. óta a városban megfordult buszoknak.

A korábban selejtezett és elvándorolt buszokról készült képekért (B.M. jelölve) köszönet illeti meg Márk barátomat!

HEV-897, MAN A60 SL222 még aktív napjaiban (B.M.) és selejtezése után, elszállítása előtti napon:hev897-1.jpghev897-2.JPG

IKT-909 és 910 (B.M) MAN A74 Lion's Classic SL283 forgalomban és selejtezve:ikt909-1.jpgikt910-1.jpgikt909910-2.JPG

ISH-734, MAN A74 Lion's Classic SL223 egy havas napon (B.M.):ish734-1.jpg

LCU-323, Ikarus-ARC 134.01 (B.M.):lcu323-2.jpg

A 2007-ben beszerzett alacsonypadlós flotta megmaradt tagjai:

KZR-285, Mercedes-Benz Conecto II:kzr285-1.JPG

KZR-286, Mercedes-Benz Conecto II, a nagy kijelző beszerelése után:kzr286-2.JPG

KZR-287, Mercedes-Benz Conecto II kis és nagy kijelzővel:kzr287-1.JPGkzr287-2.JPG

KZR-288, Mercedes-Benz Conecto II:kzr288-1.JPG

KZR-290, Mercedes-Benz Conecto II, kis és nagy kijelzővel:kzr290-1.JPGkzr290-2.JPG

KZR-291, Mercedes-Benz Conecto II kifehéredve:kzr291-1.JPG

KZR-293, Mercedes-Benz Conecto II, az első amit lefotóztam:kzr293-1.JPG

KZR-295, Mercedes-Benz Conecto II:kzr295-1.JPGkzr295-2.JPG

Ugyan a szekszárdi flottába sosem tartozott, de Tolnába érkezése után sokszor operatívan helyettesítő, később helyközi jártatban átjáró, a bátaszéki helyijáratot egymagában jelentő egykoron zalaegerszegi KZR-275 üde színfoltot jelentett:kzr275-1.JPG

Folytassuk a sort az Budapestről Ajkán át Szekszárdra vándorolt járművekkel:

MRZ-246, MAN A21 Lion's City NL283:mrz246-1.JPG

MRZ-249, MAN A21 Lion's City NL283:mrz249-1.JPG

MRZ-368, MAN A21 Lion's City NL283:mrz368-2.JPG

Pótlásként természetesen megfordult minden helyijáraton ami épp szabad volt, így került kamerám elé az FSJ-881 is, amely éppen az Alisca utcán ereszkedett le a kevés megmaradt 7-es járat egyikén:fsj881-1.JPG

Általánosságban elmondható, hogy a 8 állandó kocsi alkotta flotta jórészt elégnek bizonyul, ugyanakkor az agglomerációs MAN-ok érkezése előtt mindennapos volt a Mercedesek rossz rendelkezésreállása miatt, hogy O345C Conecto és Nabi dolgozik helyijáraton, amelyek sem a manuális váltó, sem a magaspadló, sem a két ajtós kialakítás miatt nem felelnek igazán meg oda. Ezt az állapotot bemutatva érkezik a JXF-445, Mercedes-Benz O345 Conecto C az autóbusz állomásra 4-es helyijáratként:dsc_1360.JPG

Az idő majd eldönti, mennyire lett hasznos a flottacsere, a blogger azonban bizakodó, hogy a sok évnyi leépítés után elinduló fejlődés meghozza a tőle elvártakat.

JOM-413

A bejegyzés trackback címe:

https://buszvonal.blog.hu/api/trackback/id/tr9518844692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása